Benelux
12 jun. 2026
Tijdens de plenaire zitting van het Benelux-Parlement in Luxemburg heeft Ariadne Petridis, secretaris-generaal van de Benelux, het jaarverslag 2025 van de Benelux-Unie voorgesteld. Het geeft een overzicht van de belangrijkste resultaten van de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg en toont hoe de drie landen samen werken aan veiligheid, economische groei en duurzame ontwikkeling.
Het verslag onderstreept dat de nauwe samenwerking binnen de Benelux bijdraagt aan een veilige, welvarende en duurzame toekomst voor de regio.
In 2025 stond het Luxemburgse voorzitterschap centraal, met een focus op vooruitgang, innovatie en versterkte samenwerking, zowel binnen als buiten de Benelux. Daarbij ging bijzondere aandacht naar thema’s die burgers en ondernemingen rechtstreeks raken, zoals veiligheid, economie, duurzaamheid en crisisbeheer.
Op het vlak van veiligheid werden verdere stappen gezet in de strijd tegen fraude en georganiseerde criminaliteit, en in het versterken van de weerbaarheid. De samenwerking tussen politiediensten werd geïntensiveerd via gezamenlijke controles, grensoverschrijdende informatie-uitwisseling en gezamenlijke operaties, onder meer tegen drugshandel. Ook werd een verdrag afgerond om sociale fraude beter aan te pakken.
Economisch werden eveneens belangrijke resultaten geboekt. De Benelux-landen bleven inzetten op de ondersteuning van kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s), het verminderen van administratieve lasten en het bevorderen van grensoverschrijdend ondernemen. Bedrijven moeten zo eenvoudiger over de landsgrenzen heen kunnen werken.
Daarnaast werd gewerkt aan duurzaamheid en toekomstgerichte ontwikkelingen. De samenwerking rond digitale innovatie, artificiële intelligentie, duurzame energie en mobiliteit werd verder uitgebouwd. Ook crisisweerbaarheid kreeg bijzondere aandacht, onder meer via gezamenlijke oefeningen rond energievoorziening en initiatieven op het gebied van waterbeheer.
Tot slot bleef de Benelux in 2025 investeren in samenwerking met buurlanden en Europese partners. De samenwerking met Noordrijn-Westfalen en de Grande Région werd verdiept. Met Hauts-de-France werd een actieplan ondertekend om de samenwerking verder te versterken. Door kennis te delen en gezamenlijke projecten op te zetten, willen de drie landen hun rol als proeftuin voor Europese samenwerking blijven uitbouwen.