Benelux
18 jun. 2026
België, Nederland en Luxemburg hebben sinds oktober 2024 via het Benelux-secretariaat de coördinatie op zich genomen van het Europese netwerk van de Heads of Food Safety Agencies. Die samenwerking moet de voedselveiligheid in Europa versterken, onder druk van onder meer budgettaire beperkingen, een gevoelige geopolitieke context en nieuwe technologische ontwikkelingen.
Tijdens een bijeenkomst op 17 en 18 juni, met vertegenwoordigers van voedselagentschappen uit een twintigtal Europese en naburige landen, waaronder IJsland, Noorwegen en gastland Zwitserland, zijn verschillende afspraken gemaakt.
Zo werd besloten een werkgroep op te richten rond het gebruik van nieuwe technologieën bij controles in de aquacultuursector. Ook is verder gewerkt aan een gids voor goede praktijken bij de controle van e-commerce in voeding.
Daarnaast spraken de deelnemende landen af om studies, beleidsmaatregelen en praktijken te delen om beter om te gaan met financiële en personele uitdagingen. Ook werd besproken hoe de communicatie en reactie bij grensoverschrijdende voedselcrisissen kan worden versneld, onder meer naar aanleiding van het recente geval met de cereulidetoxine in babyvoeding.
De deelnemers stemden bovendien in met de overdracht van het secretariaat van het netwerk van de Benelux-landen naar Noorwegen en Litouwen per 1 september. Volgens de betrokken diensten heeft het Benelux-secretariaat in de voorbije periode bijgedragen aan een nauwere Europese samenwerking en concrete vooruitgang.
Tijdens de bijeenkomst gaf ook een Oekraïense delegatie toelichting over hoe voedselveiligheid onder oorlogsomstandigheden kan worden gewaarborgd.